Hvad er CrossFit Sønderborg og hvem kan være med?

  • CrossFit er for alle, der vil have en træning som er intensiv, alsidig og naturlig.
  • En træning, hvor vi er 100% tilstede, og bagefter har givet alt vi havde.
  • Et sted hvor ”vi” er i højsædet da vi er et fællesskab hvor vi hjælpe og bakker hinanden op!
  • En træningsform hvor, ingen træning er ens, og som træner hele kroppen.
  • En træning, der bygger på kroppens naturlige bevægelser og de elementer, vi har omkring os.
  • CrossFit er for alle uanset køn og alder samt fra nybegynder til øvet.

CrossFit Sønderborg og funktionelle bevægelser

Funktionelle bevægelser er en del af den menneskelige natur og i al den tid mennesker har levet, har vi stået, siddet, kastet, trukket, løftet, skubbet, klatret, løbet og hoppet. Disse naturlige bevægelser er en stor del af øvelserne i Crossfit.

Funktionelle bevægelser involverer generelt flere led og muskelgrupper og genererer kraft fra kernen i kroppen og ud til arme og ben. Disse funktionelle bevægelser hjælper dig til at flytte mest vægt på kortest tid, og derved også at opnå et meget højt power output. Der mange fordele ved, at træne ved hjælp af funktionelle bevægelser, men en af de vigtigste ting er at alle øvelser, hvis udført korrekt, er sikre og skadesrisikoen er minimal.

I den fitnessverden der foregår i mange fitnesscentre, er de funktionelle bevægelser røget i baggrunden og præges mere af statisk isolerede bevægelser i maskiner. Disse statiske isolerede øvelser hindrer kroppens naturlige og frie bevægelsesmønster, og hindrer derved den naturlige funktionalitet vi er født med.

CrossFit Sønderborg og intensitet

Det er intensiteten som CrossFit er blevet kendt for. I Crossfit definerer vi intensitet som arbejde på tid. For at holde den høje intensitet ligger en Crossfit workout på 15-20 min. Dog ligger der grundig opvarmning og teknik- eller styrketræning inden en WOD (Workout Of the Day).

På grund af den høje intensitet i træningen ser vi rigtig gode og hurtige resultater med de folk, der træner Crossfit. Efterhånden er det alment kendt, at træning med høj intensitet giver større forbedringer i bl.a. iltoptagelse og fedtforbrænding end træning med moderat intensitet.

De funktionelle bevægelser hjælper os til at opnå den høje intensitet, ved at aktivere hele kroppen, og derigennem flere muskelgrupper på én gang. Du vil aldrig opnå samme intensitet med de isolerede bevægelser i maskiner. Størstedelen af vores træning fokuserer på den anaerobe ydeevne, der er med til at forbedre det aerobe arbejde.

”No one looks good when they push themselves”. – Pat Sherwood

Derfor har vi ingen spejle, vi har derimod fællesskab og grundig instruktion.

Crossfit Sønderborg og varierende øvelser

CrossFit varierer utroligt meget både i varighed, bevægelser, gentagelser og vægt. Den store variation gør, at man får trænet hele kroppen igennem, og at man opnår en stærk og sund krop.

Den store variation i træningen gør, at man sjældent får skader i CrossFit. Man træner kroppen på mange forskellige måder; langsomt/hurtigt, tungt/let, mange gentagelser/få gentagelser osv. Skader kommer tit når træningen bliver ensidig – CrossFit er lige det modsatte.

Den store variation i CrossFit er ligeledes en stor motivationsfaktor, idet man altid bliver udfordret på en ny og sjov måde.

CrossFit Sønderborg er for alle

Crossfit er for alle, uanset alder, køn og tidligere træningserfaring. Alt i CrossFit kan skaleres, så det bedst tilpasses den enkelte. CrossFit er hård og intensiv træning, men det er lige så sjovt som det er hårdt. Alle på holdet kæmper sammen om den samme workout, og der opstår et fællesskab, og et bånd, der er unikt inden for træning; nemlig at alle hjælper og hepper på hinanden.